Vastuullisuus

1. Ruokahävikin vähentäminen
  2. Kasvis- ja vegaaniruokien määrän kasvattaminen

Vastuullisuussuunnitelma 2020–2023.

Päijät-Hämeen Ateriapalvelun arvoihin kuuluu vastuullisuus, yhdessä tekeminen ja rohkeus. Tarkastelemme ja kehitämme jatkuvasti prosessejamme näiden arvojen kautta.

Huhtikuussa 2020 Ateriapalveluille hyväksyttiin Vastuullisuussuunnitelma 2020–2023, joka jakaantuu taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen.

Hankinnoissaan Ateriapalvelut hankkii mahdollisuuksien mukaan kotimaisia raaka-aineita ja käyttää myös lähituottajien tuotteita ja luomua. Ruuan maukkaus ja tarkat valmistusmäärät minimoivat hävikkiä.

Ympäristövastuun tavoitteita ovat muun muassa ruokahävikin vähentäminen. Hävikinhallinnan tehostamiseksi yritys panosti Hukka-ohjelman käyttöönottoon kohteissaan. Hukka-hävikkiohjelman avulla tavoitteena on vähentää kouluissa syntyvää hävikkiruokaa ja pienentää kouluruoan hiilijalanjälkeä reaaliaikaisen viestinnän, mittaamisen sekä neuvonnan avulla.

Vastuullisia elintarvikehankintoja toteutettiin vastuullisuussuunnitelman mukaisesti vuoden 2020 aikana seuraavasti:

Tuoreena ostettavat kananmunat ovat vapaan kanan munia, kaikki käytössä oleva tonnikala on MSC-sertifioitua. Lisäksi käytössä on pääosin luomukaurahiutaleita. Sivistystoimen ja ravintolapalvelun yksiköissä tarjolla on luomupiimää yhtenä ruokajuomavaihtoehtona.

Sivistystoimen välipalalla on kaksi kertaa vuodessa tarjolla Reilun kaupan luomubanaania.

Luomutuotteet ovat torjunta-aineettomia ja siten ympäristöystävällisiä ja lisäävät luonnon monimuotoisuutta ja tukevat eläinten hyvinvointia.

Vuonna 2020 maailmanlaajuinen covid-19-pandemia korosti vastuuta henkilökunnan ja asiakkaiden terveydestä entisestään.

Hävikki-Hukka kuvituskuva.
Kouluruoan kulutusta ja hävikkiä seuraava Hukka on käytössä kaikissa Lahden peruskoulussa
ja lukiossa.