Ajankohtaista

Ateriapalvelujen edustaja horeca-alan huippuosaajien joukossa

Ateriapalvelujen palvelujohtaja Maarit Tuomala-Nikkanen on yksi huippuosaajien joukossa, kun horeca-alan tunnuspalkintoja jaetaan. Idearikkaus, periksiantamattomuus ja usko tulevaan ovat nousseet entistä tärkeämmiksi ominaisuuksiksi näinä haastavina aikoina. PRO-palkinto on toimialamme näkyvin tunnustus. Se annetaan erinomaisesta työstä, ja on todella merkittävä niin saajalle kuin työyhteisöllekin. PRO-finaaliin valitaan kolme parasta esikarsinnan kautta, johon vaikuttavat ehdotusten määrä ja perustelut. Voittaja valitaan huhtikuussa järjestettävässä PRO-gaalassa Helsingin Messukeskuksessa. Maarit Tuomala-Nikkanen – PRO finalisti – PRO2022 (propalkinnot.fi)

Ateriapalvelut mukana kansallisessa Ruoka-askel -tutkimushankkeessa

Hankkeen tavoitteen on kehittää kestävä toimintamalli, joka tukee lasten terveellistä ruokavaliota ja vähentää ruokajärjestelmän ilmastovaikutuksia varhaiskasvatuksessa. Hankkeen yleistiedote 17.11.2021: Lahden varhaiskasvatus mukaan kestävän ruokajärjestelmän tutkimushankkeeseen ”Lahti on mukana kansallisessa Ruoka-askel tutkimushankkeessa yhdessä kolmen Etelä-Pohjanmaan kunnan (Ilmajoki, Kauhajoki ja Kauhava) kanssa. Hankkeen tavoitteena on kehittää kestävän ruokajärjestelmän toimintamalli tukemaan lasten terveellistä ruokavaliota ja vähentämään ruokailuun liittyviä ilmastovaikutuksia varhaiskasvatuksessa. Toimintamalli kehitetään kuntien, ruokapalveluiden ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten ja vanhempien yhteistyönä. Kyseessä on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Helsingin yliopiston, Luonnonvarakeskuksen (Luke) ja Laurea-ammattikorkeakoulun yhteistyöhanke, jolla on tutkimuslupa Lahden kaupungilta sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin eettisen toimikunnan puoltava lausunto. Hankkeen päärahoittaja on…

Ateriapalvelut sopeuttaa toimintaansa

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut on saanut päätökseen yhteistoimintaneuvottelut henkilöstönsä kanssa. Samalla yhtiö jatkaa liikkeenluovutusneuvotteluja osan henkilöstönsä siirtymisestä vanhoina työntekijöinä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ateriapalvelujen uusien palveluntuottajien palvelukseen.   ​Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden välinen määräaikainen ateriapalvelusopimus päättyy 31.12.2021. ​Hyvinvointiyhtymä päätti vuosi sitten kilpailuttaa ateriapalvelunsa, ja myös Päijät-Hämeen Ateriapalvelut osallistui kilpailutukseen. Kilpailutuksen jälkeen hyvinvointiyhtymän hallitus päätti hankkia ateriapalvelut vuoden 2022 alusta lähtien Attendo/ISS Palvelut -ryhmittymältä. Tähän asti hyvinvointiyhtymä on ostanut suuren osan ateriapalveluistaan osin omistamaltaan Päijät-Hämeen Ateriapalveluilta. Neuvotteluissa haetaan ratkaisuja henkilöstölle Tilanteen vuoksi Päijät-Hämeen Ateriapalvelut käy neuvotteluja henkilöstönsä siirtymisestä liikkeenluovutuksella vanhoina työntekijöinä uusien palveluntuottajien palvelukseen. Neuvotteluissa uudet palveluntuottajat ovat kuitenkin ilmoittaneet, ettei liikkeenluovutukselle ole kaikissa kohteissa…

Kahvila – lounasravintola Fellmannia avautuu 11.8.

Uusi kahvila – lounasravintola Felmmannia avataan 11.8. kohteessa Kirkkokatu 27, jossa tarjotaan aitoa, puhdasta, lahtelaista lounasruokaa, itsetehtyjä leivonnaisia ja aamupuuroa. Talossa työskentelee kaupungin konsernipalvelujen henkilökuntaa ja sivistytoimen hallintoa, mutta kahvila-lounasravintola on avoinna kaikille asiakkaille klo 8 – 15. Lounasaikana, klo 11 – 14, tarjolla on erilaisia lounasvaihtoehtoja, keitto- ja kotiruokalounas sekä päivän annoslounas. Kotiruokalounaaseen ja päivän annoslounaaseen kuuluvat vegaaninen salaattipöytä ja jälkiruokapöytä. Tutustu ruokalistaa Aromi Food Service (lahti.fi) Listietoa antaa tuotekehityspäällikkö Jukka Turta, 044 482 6236, jukka.turta@paijatateria.fi Lämimästi tervetuloa! Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy

Päijät-Hämeen Ateriapalveluille myönnetty ISO 9001:2015 -laatusertifikaatti

Kiwa Inspecta on myöntänyt Päijät-Hämeen Ateriapalveluille 30. kesäkuuta 2021 ISO 9001:2015 -laatusertifikaatin. Se on laadunhallinnan ja toiminnanohjauksen tunnetuimpia sertifikaatteja. Sertifioidun laatujärjestelmän avulla varmistamme, että johtamisjärjestelmä ja prosessit ovat tehokkaita ja että toimintamme vastaa asiakkaiden sekä sidosryhmien odotuksiin ja tukee jatkuvaa kehittämistä. Kuluneen vuoden aikana toteutimme standardin edellyttämiä sisäisiä ja ulkoisia auditointeja sekä kehitimme tavoiteasetantaa ja -seurantaa. Sertifiointiauditoinnin molemmat vaiheet toteuttimme huhtikuussa 2021 hallinnossa ja kahdeksassa eri toimintatyyppisessä keittiössä. Laatutyökaluja arkeen Vaikutukset tehdystä työstä ovat heti nähtävissä. Sisäisten prosessien, ohjeiden ja dokumenttien tarkistus on jo parantanut toimintatapojamme. Asiakas on entistä paremmin nostettu palvelujen kehittämisen keskiöön, laatupoikkeamien käsittelyä on tehostettu ja koko…

Päiväkotilasten mielestä ruoka on maittavaa: ”On hyviä ruokia”

Asiakastyytyväisyyskysely päiväkotilapsille toteutettiin 10. – 16.5.2021 kymmenessä päiväkodissa, Aurinkorinteen, Hennalan, Humpulan, Kaarikadun, Launeen, Mukkulan, Ritaniemen, Ruoriniemen ja Sipuran päiväkodeissa sekä Kariston palvelukeskuksessa ja Lähteen monitoimitalossa. Tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä lapset ovat ruoasta ja kartoittaa heidän toiveruokiaan. Kyselyn vastausten keskiarvo oli hieno, 4,1 asteikolla 1 – 5 (5=erinomainen, 1=huono) Päiväkoti valitsi itselleen sopivimman päivän ja aterian kyselyn toteuttamiseen. Henkilökunta keskusteli lasten kanssa aamupalasta, lounaasta tai päivällisestä ja kirjasi lomakkeeseen mielipiteet. Vastauksia saatiin 32 kappaletta, vastausprosentti oli 47. Vastauksista 90 % kosketti lounasruokaa. Lasten lempiruoaksi erottautui pinaattiletut, nakkikeitto, jauhelihakastike ja spagetti. Vähiten annetuista vaihtoehdoista tykättiin kanakastikkeesta ja riisistä. Lapset antoivat kiitoksia…

Ateriapalvelujen vuosikertomus 2020 on ilmestynyt

Ateriapalvelujen vuosi 2020 oli onnistunut ja monin tavoin tapahtumarikas. Tutustu vuosikertomukseen ja lue, miten koronapandemia muutti toimintaprosessejamme valtakunnallisestikin esimerkillisesti. Siirry vuosikertomukseen tästäAvaa vuosikertomus PDF-muodossa täältä

Järvikalapihvejä Vesijärven hoitokalastussaaliista 10.6. henkilöstöravintoloissamme

Tarjoamme torstaina 10.6. lounaalla henkilöstöravintoloissamme, keskussairaalan Lounatuulessa, kaupunginsairaalan Kasaretissa ja kuntoutussairaala Jalmarin Deliketissä, hoitokalastetusta Vesijärven kalasta tehtyjä kalapihvejä. Pihveissä on käytetty Enonselän saalista, särkeä, lahnaa ja haukea. Lisämausteena ripaus savustettua kotimaista kirjolohta. Järvikalapihvien kera tarjoamme yhteistyökumppanimme, Sinuhen leipomon, uutta kokonaan rukiista leivottua Lahtelainen-ruisleipää. Sinuhe lahjoittaa jokaisesta ostetusta Lahtelainen-ruisleivästä viisi senttiä Vesijärvi-työhön. Olemme mukana Vesijärvi-säätiön järjestämässä Vesijärvi-viikon ohjelmassa. Toivomme, että päijäthämäläinen, paikallinen kalaherkku lisukkeineen maistuu ja tuo yhteiseen pöytäkeskusteluun vesiensuojelun tärkeyden ja lähiruoan arvostuksen. Lämpimästi tervetuloa lounaalle toimipaikkoihimme maistamaan lähiruokaa! Lisätietoja antaa jukka.turta@paijatateria.fi Meillä on jotain yhteistä – hyvinvoiva Vesijärvi! Vieraile Vesijärvi-viikon sivuilla

Henkilöstön ruokalistalle toivottiin enemmän kala- ja kasvisruokia, vähemmän broileria

Ateriapalvelut toteutti asiakastyytyväisyyskyselyn Lahden kaupungin sivistyksen palvelualueen, koulujen ja päiväkotien, henkilökunnalle 9.- 26.3.2021. Vastauksia saatiin 387 kappaletta, joista 66 % oli päiväkotien ja 34 % koulujen henkilökunnalta. Vastausten keskiarvo oli 3,3 asteikolla 1 – 5, viiden ollessa erittäin hyvä. Kyselyn tarkoituksena oli kysyä mielipiteitä ruoasta ja saada tukea toiminnan kehittämiselle. Henkilökunnan ystävällisyys sai kiitosta Kyselyyn vastanneista 66,1 % kertoi ruokailevansa päivittäin ja lähes 20 % useimmiten. Ateriapalveluiden henkilökunnan ystävällisyys ja palvelualttius saivat erinomaisen arvosanan, vastausten keksiarvo oli yli 4. ”Meidän keittiölle iso kiitos siitä, että ruoka aina riittää. Ruoat ovat kauniisti esillä ja huomioidaan mahtavasti erityisruokavaliot. Kiitos kaikesta, henkilökunta aivan…