Ajankohtaista

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut mukana Hävikkiviikolla 11. – 17.9.2023

Valtakunnallinen Hävikkiviikko on vuosittainen tapahtuma, joka pyrkii herättämään ihmisten tietoisuutta ruokahävikistä ja kannustaa ottamaan käyttöön kestävämpiä ruokailutapoja. Ruokahävikki on yksi merkittävimmistä kestävän kehityksen haasteista, joka vaikuttaa sekä ympäristöön että talouteen. Maailmanlaajuisesti noin kolmasosa tuotetusta ruoasta menee hukkaan, kun taas samanaikaisesti miljoonat ihmiset kärsivät ruoan puutteesta. Ruokahävikki on syömäkelpoista ruokaa, joka syystä tai toisesta päätyy jätteeksi syömisen sijasta. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Julkisissa ruokapalveluissa ruokajätteeksi päätyy noin viidesosa valmistetusta ruoasta. Hävikkiä syntyy eniten sairaaloissa, päiväkodeissa ja linjastoruokailussa. Suurin osa ruokapalveluiden ruokahävikistä syntyy nimenomaan tarjoiluhävikistä. Jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa ruokahävikin määrään. Ratkaisu ruokahävikin vähentämiseen on…

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:stä Attendon uusi ryhmittymäkumppani hyvinvointialueen ateriapalvelujen tuottamisessa

Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle ateriapalveluja tuottavan Attendon ja ISS Palveluiden yhteistyöryhmittymässä on valmisteilla kumppanimuutos. Uudeksi kumppaniksi ryhmittymään tulee Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy. Ryhmittymäkumppanin vaihdoksessa tapahtuu liikkeenluovutus, jossa ISS Palveluiden työntekijät siirtyvät niin sanottuina vanhoina työntekijöinä Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden työntekijöiksi. Liikkeenluovutuksessa työntekijöiden työehdot säilyvät ennallaan. ISS Palvelut on vastannut ateriapalveluiden tuotannosta Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Attendon vastuulla on palvelutuotanto kuntoutussairaala Jalmarin osastoille, Orimattilan ja Heinolan terveysaseman vuodeosastoille sekä asumis- ja päiväaikaisen toiminnan yksiköihin alueella. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy ottaa vastuun Päijät-Hämeen keskussairaalan osastojen ja henkilöstöravintolan osuudesta 1.12.2023 alkaen tai viimeistään 1.1.2024. Muutos ei koske kahviopalveluita. Attendon rooli jatkuu ennallaan. Ryhmittymän jäsenet varmistavat yhdessä, että kaikki ateriat toimitetaan varmasti ja…

Ateriapalveluilla on 65 sydänmerkkikriteerit täyttävää reseptiä

Meillä Päijät-Hämeen Ateriapalveluissa on käytössämme 65 ❤️-merkkikriteerit täyttävää reseptiä!Sydänmerkki kertoo tuotteen ravitsemuksellisesta laadusta ja siitä, että annos on terveyden kannalta parempi vaihtoehto. Sydänliitto myöntää hakuprosessin jälkeen sydänmerkin kriteerit täyttävälle reseptille. Sydänmerkin saaneen ruoan tulee ehdottomasti täyttää suola- ja rasvakriteerit. Myöntämisperusteissa kiinnitetään huomiota aterianosien rasvan määrän ja laatuun sekä suolan määrään. Käyttöoikeuden voi saada, jos tuote tai resepti täyttää kaikki sille määritetyt, tutkittuun ravitsemustietoon perustuvat kriteerit. Tavoitteenamme on lisätä jatkossakin ruokalistalle Sydänmerkkiaterioiden määrää. Sydänmerkkiin panostaminen on konkreettinen teko ruokailijoiden terveyden edistämiseksi. Haluamme tarjota ravitsemussuosituksien mukaisia, maukkaita ja toimivaksi testattuja reseptejä asiakkaillemme. Tästä merkistä tunnistat Sydänmerkki-tuotteen <3 ruokalistoillamme. Kun ruokalistalla on Sydänmerkki,…

Koululaisille on tarjolla kouluruokalounasta kesäloman ajan

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut tarjoaa tänäkin vuonna koululaisille mahdollisuuden kouluruokaa vastaavaan lounaaseen. Aterioita on mahdollista noutaa 6.6. – 8.8.2023 välisenä aikana kolmelta monitoimitalolta maanantai – perjantai kello 11.30 – 12.30. Noutoaterian hinta on 4 euroa. • Jalkarannan monitoimitalo Jalo, Sarvikuja 1, p. 050- 398 5943 • Liipolan monitoimitalo Onni, Ostoskatu 3, p. 044 – 416 2633 • Rakokiven monitoimitalo Loisto, Toritie 4, p. 044 – 482 6759 Ateria tilataan etukäteen maksamalla ateria Ceepos Molbiilimaksu -sovelluksella kaksi arkipäivää aikaisemmin. Maksu toimii tilausvahvistuksena. Ceepos Mobiilimaksu -sovellusohjeet löytyvät verkkokaupan sivuilta: https://verkkokauppa.paijatateria.fi/tuote-osasto/ceepos-mobiilimaksu-ohje/ Lisätietoja Ateriapalveluiden verkkosivuilta  https://www.paijatateria.fi/kouluruokailu/ tai palvelupäällikkö Anna-Kaisa Laaksonen, p. 044 482 6048

Ateriapalveluiden vuosikertomus 2022 on ilmestynyt

Yhtiön strategia päivitettiin vastaamaan nykytilaa ja tulevaisuuden tavoitteita. Ateriapalvelut keskittyi kustannustehokkaiden palveluiden tuottamiseen osakkeenomistajille. Linkki Tutustu vuosikertomukseen PDF

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalihuollon ruokahuollon valmiutta häiriö- ja poikkeusoloihin vahvistettiin yhteistyöllä Päijät-Hämeen ateriapalveluiden kanssa

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut ja Päijät-Hämeen hyvinvointialue ovat 10.3.2023 allekirjoittaneet sopimuksen, joka vahvistaa alueen valmiutta vastata mahdollisiin häiriö- ja poikkeusoloihin ruokahuollon näkökulmasta. Viimeaikaiset tapahtumat ovat osoittaneet, että varautuminen poikkeusoloihin on tärkeää ja että yhteistyö eri toimijoiden välillä on avainasemassa onnistuneessa valmiudessa. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut on sopimuksen myötä sitoutunut tarjoamaan ruokahuoltoa tiiviissä yhteistyössä sosiaalihuollon kanssa mahdollisissa häiriö- ja poikkeusoloissa. Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden toimitusjohtaja Päivi Karttunen on tyytyväinen allekirjoitettuun sopimukseen ja korostaa, että valmius varautua häiriö- ja poikkeusoloihin on jatkuva prosessi. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa on tärkeää, jotta asiakkaiden palvelut voidaan turvata mahdollisimman hyvin poikkeustilanteissa.

Koululaisilla mahdollisuus talviloma-ajan ruokailuun

Kaupungin peruskoululaisilla ja lukiolaisilla on mahdollisuus tulla ruokailemaan talviloman(27.2. – 3.3.2023) aikana kolmelle monitoimitalolle maanantai – perjantai kello 11.30 – 12.30. • Jalkarannan monitoimitalo Jalo, Sarvikuja 1 • Liipolan monitoimitalo Onni, Ostoskatu 3 • Rakokiven monitoimitalo Loisto, Toritie 4 Ilmoittautuminen syysloma-ajan ruokailuun tulee tehdä kaksi (2) arkipäivää aikaisemmin klo 12 mennessä. Ilmoittautua voi koko viikolle tai yksittäisille päiville. Ilmoittautumislomake löytyy Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden kotisivuilta linkki kouluruokailusivustolle. Ruokailemaan saavutaan koulun pääovesta. Pääovella on keittiön puhelinnumero johon soittamalla keittiöhenkilökunta tulee avaamaan oven. Aterian hinta on 4 euroa. Ateriat voi maksaa joko välipalalipuilla (2 kpl/ateria) tai Ceepos Mobiilimaksu -sovelluksella. Ceepos Mobiilimaksu -sovellusohjeet verkkokaupassa. Linkki verkkokauppasivustolle. Lisätietoja…

Lahden kouluruoan kehittämistyölle alansa merkittävin tunnustus!

Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkittiin PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:n tuotekehityspäällikkö Jukka Turta vei nimiinsä PRO-tuplavoiton. PRO on tunnustuspalkinto horeca-alan ammattilaisille. Palkinnot jaetaan vuosittain 16 eri sarjassa, joissa huomioidaan eri tehtäväalueet, vastuut ja ammattinimikkeet. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:n tuotekehityspäällikkö Jukka Turta palkittiin sekä Ammattikeittiön tuotekehittäjä -sarjan pokaalilla, että lehdistöpalkinnolla. Perusteluissa todettiin: Turta on kouluruoan kehittäjä, joka tekee työtään vahvasti asiakkaan eli lasten ja nuorten näkökulmasta. Hän on aktiivinen myös yhdistystoiminnassa ja vetää Suomen kokkimaajoukkueen toimintaa. “Mykistynyt fiilis. Palkinto on osoitus siitä, että pitkää työuraa arvostetaan”, Turta sanoi tuplavoitostaan häkeltyneenä. “Meidän tehtävämme on luoda suomalaista ruokakulttuuria. Kouluruuasta syntyy arvokkaita muistoja, ja…

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut-konsernille, on myönnetty ISO 9001:2015-laatusertifikaatti. Uutena on mukana Ateriasisko oy.

Inspecta Sertifiointi Oy on myöntänyt Päijät-Hämeen Ateriapalvelut konsernille ISO 9001:2015-laatusertifikaatin13. joulukuuta 2022. Alkuperäinen sertifikaatti on myönnetty 30.6.2021 Päijät-Hämeen Ateriapalvelulle, muutos aiempaan sertifikaattiin on Päijät-Hämeen Ateriapalvelun tytäryhtiön Ateriasiskon liittyminen sertifikaattiin mukaan. Sertifioidun laatujärjestelmän avulla varmistamme, että johtamisjärjestelmä ja prosessit ovat tehokkaita ja että toimintamme vastaa asiakkaiden sekä sidosryhmien odotuksiin ja tukee jatkuvaa kehittämistä. Olemme toteuttaneet standardin edellyttämiä sisäisiä ja ulkoisia auditointeja sekä kehittäneet toimintaamme erilaisin keinoin esim. poikkeamahavainnointien, auditointien ja asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla. Sertifiointiauditoinnin seuranta auditointi ja Ateriasiskon laajentaminen sertifikaattiin toteutui marraskuussa 2022 ja se koski johtamista, tukipalveluita ja viittä PHAP:n eri toimintatyyppistä keittiötä sekä yhtä Ateriasiskon keittiötä Laatutyö käytännössä Vaikutukset tehdystä…