VUOSIKERTOMUS 2024

ISO 9001:2015-uudelleensertifiointi vahvistaa sitoutumisemme laatuun

Keväällä 2024 toteutettiin Päijät-Hämeen Ateriapalveluilla ISO 9001:2015-laatujärjestelmän uudelleensertifiointiarviointi. Uudelleensertifiointi suoritetaan kolmen vuoden välein ja se varmistaa, että johtamisjärjestelmämme vastaa jatkuvasti standardin vaatimuksia ja tukee organisaatiomme kehitystä.

Arvioinnissa tarkasteltiin johtamista ja tukipalveluja, kuinka hyvin noudatamme ISO 9001:2015-standardia. Arvioinnissa mukana olivat Etelä-Lahden aluekeittiö Apila ja Sipuran päiväkodin keittiö. Saatu palaute oli erittäin positiivista, mikä kannustaa meitä jatkamaan työtämme laadukkaiden ateriapalvelujen tarjoamiseksi.

ISO 9001:2015-sertifikaatti myönnettiin meille ensimmäisen kerran vuonna 2021 ja uudelleen 2024. Sertifioinnissa ovat mukana konsernin johto ja hallinto sekä viisi keittiötä.

Sertifioitu laadunhallintajärjestelmämme tukee systemaattista kehitystä monin tavoin. Se edellyttää sisäisiä ja ulkoisia auditointeja, asiakaskeskeisyyttä, prosessimaista toimintamallia, jatkuvaa parantamista sekä poikkeamien havaitsemista ja ehkäisemistä. Lisäksi se mahdollistaa tietoon perustuvan päätöksenteon, suhteiden hallinnan sekä kaikkien työntekijöiden aktiivisen osallistumisen ja sitoutumisen.

Sisäiset auditoinnit

Keittiön sisäisillä auditoinneilla on merkittävä rooli elintarvikealan toiminnan varmistamisessa ja kehittämisessä. Ne ovat systemaattisia tarkastuksia, joilla arvioidaan keittiön toimintatapojen ja prosessien noudattamista asetettuihin vaatimuksiin, kuten lainsäädäntöön, standardeihin ja omiin omavalvonta-, laatu- ja elintarviketurvallisuusohjeisiin.

Keittiöiden ja hallinnon tukipalvelujen sisäiset auditoinnit toteutetaan organisaation auditointiohjelman mukaisesti 1 – 3 vuoden sykleissä. Viime vuosien auditointitulokset ovat olleet erinomaisia, mikä osoittaa vahvaa sitoutumista laatuun ja turvallisuuteen.

Vastuullisuus

Vastuullisuus ohjaa toimintaamme taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun osa-alueilla. Pyrimme täyttämään omistajien ja sidosryhmien odotukset sekä varmistamaan asiakastyytyväisyyden ja laadun toteutumisen päivittäin.

Sosiaalinen vastuu

Huomioimme sidosryhmät kaikessa toiminnassamme ja panostamme työhyvinvointiin, osaamisen kehittämiseen ja turvalliseen työympäristöön. Järjestelmällinen koulutussuunnitelma tukee henkilöstön oppimista, ja kannustamme osallistumaan kehitystyöhön.

Teemme yhteistyötä oppilaitosten kanssa tarjoten koulutus- ja harjoittelumahdollisuuksia. Työhyvinvointikyselyt ohjaavat kehitystä, ja edistämme tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta sekä virkistystoimintaa.

Asiakaskokemus ja palvelun laatu ovat keskiössä. Keräämme aktiivisesti palautetta ja varmistamme turvallisuuden korkeiden laatustandardien, omavalvonnan ja auditointien avulla. Tarjoamme ravitsemuksellisesti tasapainoisia ja turvallisia aterioita parhaan asiakaskokemuksen takaamiseksi.

Hallinto, yhteiskunta ja taloudellinen vastuu

Hyvä hallintotapa tarkoittaa meille oikeudenmukaista ja läpinäkyvää johtamista, jossa riskejä ja taloudellisia tunnuslukuja seurataan järjestelmällisesti. Ennakoimme taloudellisia riskejä analysoinnin ja budjetoinnin avulla varmistaen kestävän toiminnan.

Taloudellinen vastuu näkyy resurssien tehokkaassa käytössä, investointisuunnittelussa ja sääntöjen noudattamisessa. Päätöksentekomme perustuu ajantasaiseen ja luotettavaan tietoon.

Asiakassuhteet hoidamme vastuullisesti ja pitkäjänteisesti, ja hankinnoissa vastuullisuus on keskeinen kriteeri. Tavoitteenamme on avoin hallintokulttuuri, joka tukee kestävää kehitystä niin taloudellisesti kuin yhteiskunnallisestikin.

Ympäristövastuu

Ympäristöasiat ovat keskeinen osa toimintaamme, ja tuemme Lahden kaupungin ympäristöpolitiikkaa. Vuonna 2024 edistimme ruokahävikin vähentämistä, ja linjastohävikin määrä aleni 23,6 grammaan/suorite. Hukka-hävikinhallintaohjelman ja tekoälyn avulla optimoimme ruoanvalmistusprosesseja, ja aloitimme ruoka-aputoiminnan ylijäämäruoan hyötykäyttöön.

Puhdistusaineista 72,5 % oli ympäristöystävällisiä ja niiden kokonaiskäyttö väheni, ylittäen säästötavoitteet. Kasvisruokien ja luomutuotteiden käyttöä lisättiin, ja investoimme luomuraaka-aineisiin 152 700 euroa. Kotimaisten elintarvikkeiden osuus hankinnoista oli 77,7 %. Vuonna 2025 jatkamme näiden tavoitteiden kehittämistä.

Vastuullisuus- ja olennaisuus -arviointikyselyt sidosryhmille

Teimme vastuullisuuskyselyt sidosryhmillemme tilaaja-asiakkaille, henkilöstölle ja muille sidosryhmille ja kysyimme heidän näkemyksiään vastuullisuuden eri osa-alueista. Kyselyssä kartoitettiin, kuinka oleellisena tai merkityksellisenä vastaajat pitivät esim. mm. ympäristövastuun, sosiaalisen- ja yhteiskunnallisen vastuun, taloudellisen ja hallinnollisen vastuun eri osa-alueita (ESG). Vastauksien pohjalta arvioimme olennaisimpia vaikutuksia, riskejä ja mahdollisuuksia sekä miten yhtiömme vastuullisuustyötä kehitetään edelleen.

ESG merkki

Olemme mukana Lahden kaupungin ilmastosopimuksessa

Lahden kaupunki solmii ilmastosopimuksen Euroopan komission kanssa osana EU:n kaupunkimissiota. EU:n kaupunkimissiossa on mukana 100 Euroopan kaupunkia. Mission tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalisuus vuoteen 2030 mennessä. Olemme sitoutuneet tukemaan Lahden kaupunkia ilmastotavoitteissa.

Käytännössä jatkamme meille luontaista kehitystyötä vastuullisuusasioissa. Esimerkiksi keittiöillä konkreettisia toimia ovat biojätteen vähentäminen ja kasvisruokien menekin lisääminen. Näillä toimenpiteillä voimme edistää ilmastotavoitteita.

Hiilijalanjälkilaskenta käynnistetty

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut edistää aktiivisesti hiilijalanjäljen vähentämistä osana kestävän kehityksen tavoitteitaan. Vuonna 2024 käynnistimme hiilijalanjälkilaskennan GHG-protokollan mukaisesti. Laskenta kattoi oman toiminnan suorat päästöt (Scope 1), ostoenergian päästöt (Scope 2) sekä osan epäsuorista arvoketjun päästöistä (Scope 3). Tämän tietopohjan avulla voimme jatkossa suunnitella entistä tehokkaampia keinoja hiilijalanjäljen vähentämiseksi.

Vuoden 2024 lopulla asiakkaillemme tarjottiin ensimmäistä kertaa hiilijalanjälkitiedot kaikista ruokalistan aterioista sähköisen ruokalistapalvelun kautta. Tämä lisäsi läpinäkyvyyttä ja mahdollisti entistä kestävämpien valintojen tekemisen.

Hiilijälki laskettu 2023 logo

HÄME24 -valmiusharjoitus vahvisti yhteistyötä 

Olimme mukana HÄME24 -valmiusharjoituksessa 3. – 5.9.2024. Etelä-Suomen aluehallintoviraston järjestämä alueellinen HÄME24 -valmiusharjoitus kokosi yhteen Kanta-Hämeen sekä Päijät-Hämeen kunnat, hyvinvointialueet ja muita alueellisia turvallisuustoimijoita harjoittelemaan poikkeusolojen yhteistoimintaa.  

Pääsimme harjoittelemaan tilanteen hallintaa kuvitteellisessa väestönsuojelutilanteessa. Tavoitteena oli kehittää osallistuvien organisaatioiden oman toimintavalmiuden lisäksi etenkin yhteistoimintaa, tilannetietoisuutta ja väestönsuojelun valmiutta.  

Häme 24 logo

Tietosuojasta huolehtiminen on osa vastuullisia toimintaperiaatteitamme 

Tietosuoja- ja tietoturvapolitiikka määrittelee Ateriapalvelujen tietosuojaperiaatteet asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja muiden sidosryhmien sekä työntekijöiden ja työnhakijoiden henkilötietojen käsittelemiseksi. 
 
Ateriapalvelut -konsernin johto johtaa, valvoo sekä tukee tietosuojan ja –turvan toteutumista konsernissa.

Tietosuojatyöryhmässä käsitellään ajankohtaisia tietosuojaan liittyviä asioita säännöllisesti tietosuojaa koordinoivan henkilön johdolla. 

Toiminnassamme noudatetaan tietosuoja-asetusta (GDPR), kansallista tietosuojalakia sekä muuta henkilötietojen käsittelyyn liittyvää erityislainsäädäntöä.  

Tietosuojatyötä tehdään koko ajan ja se huomioidaan arjessa ja tekemisessä.