Ajankohtaista

Lahden kouluruokaan oltiin tyytyväisiä

Kouluruokakysely toteutettiin oppilaille ja opiskelijoille kaikissa Lahden kaupungin peruskouluissa ja lukioissa 30.10. – 18.11.2020. Vastauksia annettiin opettajan/luokanvalvojan johdolla luokkakohtaisesti sekä oppilas/opiskelijakohtaisesti yhteensä upeat 2 381 kappaletta. Oppilaat ja opiskelijat olivat kouluruokaan tyytyväisiä, yli 80 % syö kouluruoan päivittäin tai useimmiten. Asiakaspalvelua arvioitiin hyväksi ja ystävälliseksi. Myöskin sitä arvostettiin, että keittiöhenkilökunta ”moikkaa” ja juttelee heille samalla kun tuovat lisää ruokaa tarjoilulinjastoon. Ruokailuaikaa toivottiin pidemmäksi, ruokasaleja viihtyisimmiksi Ruokailuaika koettiin liian lyhyeksi. Toivottiin, että ruokailuaika voisi olla vähintään puoli tuntia, ruokasaleihin viihtyisää kahvilatyyppistä sisustusta, avointa tilaa, kasveja, värikkäitä tuoleja, järkevästi järjestettyjä linjastoja sekä musiikkia. Vastauksissa nousi esiin ruokasalien meluisuus ja toivottiin, että metelin…

Päiväkoti Pikkumajavassa toteutuvat toiveruokapäivät

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut toteutti asiakastyytyväisyyskyselyn lokakuussa 2020 Padasjoen kunnan päiväkoti Pikkumajavan ateriapalvelusta.  Päiväkodissa on henkilökuntaa 5 ja 1 – 4 vuotiaita lapsia kahdessa eri ryhmässä 10. Kyselyssä arvioitiin ruoan laatua, makua, rakenneta ja lämpötilaa. Arvosanaksi saatiin 3 arviointiasteikolla 1 – 4. Palvelualttius todettiin ystävälliseksi ja hyväksi. Lisäksi asiakaspalautteen koettiin toimivan hyvin. Hävikin vähentämiseen halutaan jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Ruokalistan näkyvyys vanhemmille ja toiveruokapäivä nousivat kyselyssä myös esille. Sanoista tekoihin Toiminta- ja kehittämistoimenpiteistä saatujen palautteiden pohjalta toteutetaan toiveruokapäivä kerran kuukaudessa vuonna 2021. Lisäksi ruokalistaa on muokattu asiakasryhmälle sopivammaksi ja ruokalista laitetaan päiväkodissa näkyville myös vanhemmille. Yhdessä tekeminen on paljon hauskempaa! Lisätietoja antaa…

Kotipalveluateriat maistuvat asikkalalaisille

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut toteutti Asikkalan kotipalveluateria-asiakkailla ja heidän omaisillaan asiakastyytyväisyyskyselyn 9. – 18.11.2020. Kyselyn vastausprosentti oli 51. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää kotipalveluasiakkaiden tyytyväisyyttä aterioiden makuun ja ateriakokonaisuuteen sekä palveluun. Kotipalveluateria-asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä aterioihin. Yli 80 % vastaajista piti ruokia maukkaina ja monipuolisina. Aterian hinta-laatusuhdetta pidettiin erinomaisena, etenkin kun hinta pitää sisällään aterioiden kotiinkuljetuksen. Annoskokoja pidettiin suurina. Noin viidennes vastaajista oli kiinnostunut tilaamaan lisätuotteita, kuten kahvileipiä, välipaloja tai lisäruokaa ateriatoimituksen mukana. Aterioiden kuljetuspalvelua asiakkaat kuvailivat sanoilla: ”erinomaista ja ystävällistä”. Avoimissa palautteissa vastaajat toivoivat mm. lisää kalaruokia ja myöhäisempiä ruoan toimitusaikoja, myös kestorasioiden käyttö kertakäyttörasioiden sijaan nousi esille. Toiveisiin vastataan Saatujen palauteiden…

1.1.2021 alkaen vain korttimaksut

Luovumme käteisen rahan käytöstä maksuvälineenä 1.1.2021 alkaen seuraavissa kohteissa: henkilöstöravintola Lounatuuli henkilöstöravintola Tyrmä Aikuiskoulutuskeskus Lakki Nastopoli Liipolan monitoimitalo Onni Jalkarannan monitoimitalo Jalo Lahden lyseo Kannaksen lukio Jatkossa maksuvälineinä käyvät pankkikortit ja yleisimmät luottokortit. ePassilla voi maksaa Lounatuulessa, Tyrmässä ja Lakissa. Edenredin kortilla voi maksaa Lounatuulessa, Tyrmässä, Lakissa ja Nastopolissa. Lisätietoja:talouspäällikkö Marja Saarikunnas044 416 3396 tai marja.saarikunnas@paijatateria.fi                       

Hyvinvointiyhtymän hallitus hyväksyi Ateriapalveluiden tytäryhtiön perustamisen

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän hallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 26.10.2020 ja päätti äänestyksen jälkeen puoltaa Päijät-Hämeen Ateriapalvelujen aietta perustaa tytäryhtiö toimimaan avoimilla markkinoilla. Päätös syntyi äänin 3 – 3, puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Lopullisesti tytäryhtiön perustamisesta päättää Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:n hallitus ensi vuoden aikana. Tytäryhtiön perustamisen lähtökohtana on vastata muuttuviin markkinoihin kunta-alalla. Nykyisen palveluverkoston ja osaamisen avulla pystymme reagoimaan paremmin tulevaisuuden haasteisiin. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy on Lahden ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän in house -yhtiö, jonka myynti muille kuin omistajille voi olla maksimissaan 500 000 euroa ja enintään 5 % liikevaihdosta. Omistajat voivat ostaa yhtiöltä palveluja kilpailuttamatta niitä. Tytäryhtiöllä ei ole myynnille samanlaisia rajoituksia kuin in…

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut pysyy Lahden kaupungin omistuksessa

Kaupunginvaltuusto käsitteli asiaa kokouksessaan 5.10.2020 ja päätti hylätä kaupunginhallituksen esityksen yhtiön osakkeiden myynnistä samassa yhteydessä, kun kaupungin ateriapalvelut kilpailutetaan. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen selvin lukemin 38 – 20, yksi tyhjä. Kaupunki suunnitteli, että se kilpailuttaisi ateriapalvelut yhdessä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän kanssa. Kilpailuttaminen toteutettaisiin myymällä ateriapalveluyhtiö uudelle omistajalle. Laatua Lahti ”Laatua Lahti!” kaikui iskulause kattilankansien säestämänä, kun Ateriapalveluiden työntekijät osoittivat mieltä Sibeliustalon edustalla ennen valtuuston kokousta. Henkilöstön toiveena on pysyä Lahden kaupungin omistuksessa. Tällä hetkellä yhtiö tuottaa palveluja omistajilleen sidosyksikköasemassa. Yhtiön osakekannan omistavat Lahden kaupunki (56,9 %) ja PHHYKY (43,1 %). Lahden kaupungin sopimus sivistystoimialan päiväkoti- ja kouluateriapalveluiden hankinnasta Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:ltä…

Ympäristöviikon 14. – 20.9.2020 teemana vaatteet – Henkilökunnan uudet työasut

24. seudullista Ympäristöviikkoa vietetään 14. – 20.9.2020 teemalla Vaatteet – Vaate on valinta. Vaatteet ja tekstiilit ovat jokapäiväinen asia, jolla on erilaisia ympäristövaikutuksia. Olemme osaltamme miettineet, miten voisimme pienentää näitä vaikutuksia ja valinneet yhteistyökumppaniksemme kotimaisen, vastuullisen toimijan. Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden henkilökunta on saanut uudet, brändin mukaiset työasut tämän vuoden alusta. Jatkossa Ateriapalveluiden työvaatevuokrapalvelut tuottaa suomalainen perheyritys Lindström Oy. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat keskeisiä asioita Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden toiminnassa, ja siihen pohjautuu osittain myös valinta uudesta työvaatetoimijasta. Lindström Oy:n toimintaperiaatteet painottuvat Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden tapaan vahvasti mm. kiertotalouteen, vastuullisuuteen ja laadukkaaseen asiakaskokemukseen. Uusien vuokratyövaatteiden tuotekehityksessä on huomioitu vaatteiden käyttömukavuus, kestävyys ja tarkoituksenmukaisuus. Ne ovat…

Ympäristöpääkaupunkitukea Hukka-hävikkivahtiohjelman käyttöönottoon

Ateriapalvelut sai Hukka-hävikkivahtiohjelman käyttöönottoon Lähteen koululla tukea 2 160 euroa. Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 myönsi tukea 16 päijäthämäläiselle ympäristöprojektille. Päätökset rahoituksesta teki ympäristöpääkaupunkivuotta toteuttavan Kestävä Lahti -säätiön hallitus 26.6.2020. Rahoitettavat projektit toteuttavat ymäristöpääkaupunkivuoden teemoja, jotka ovat hiilineutraali arki, osallisuus, kiertotalus sekä luonto ja vesi. Hukka-hävikkivahtiprojektin tavoitteena on vähentää kouluissa syntyvää hävikkiruokaa ja pienentää kouluruoan hiilijalanjälkeä reaaliaikaisen viestinnän, mittaamisen sekä neuvonnan avulla kotimaisen Hukka-hävikinhallintaohjelmaa apuna käyttäen. Ohjelmaan kirjattu hävikkitietieto näkyy animoituna luontokuvana asiakkaalle. Luontokuva muuttuu syötetyn tiedon mukaan, mitä vähemmän on hävikkiä, sitä enemmän kuvaan tulee lisää kasveja ja eläimiä ja päinvastoin. Nuoria ja lapsia kannustetaan toimimaan ilmastoystävällisesti ja näkemään…

Yhteistyössä Asikkalan kunnan kanssa kotiaterioita asikkalalaisille ikäihmisille

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut mahdollisti Asikkalan kunnan ikäihmisille tutun keittiön valmistaman ateriapalvelun jatkumisen Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy aloitti kotiateriapalvelun 1.5.2020 yhteistyössä Asikkalan kunnan tukipalvelujen kanssa. Palvelukeskus Oltermannin keittiö valmistaa alihankintana Päijät-Hämeen Ateriapalveluille kotiaterioita toimitettavaksi asikkalalaisille ikäihmisille. Palvelun piirissä on tällä hetkellä noin 40 asiakasta. Hyvinvointiyhtymä hyväksyi Päijät-Hämeen Ateriapalvelut palveluntuottajaksi, joiden palveluihin ikäihmiset voivat palveluseteleitään käyttää. Paikallinen taksiyrittäjä kuljettaa kotiateriat pääsääntöisesti kolmena jakeluna viikossa. Lähtevän päivän ateria toimitetaan lämpimänä ja muut jäähdytettyinä. Hyvän makuista ja ravitsevaa ruokaa omat makumieltymykset huomioiden Kotiateriat suunnitellaan niin, että ruoka on maukas, monipuolinen ja ateriakokonaisuus ravitsemuksellisesti tasapainoinen. Eritysruokavaliot, ruoan rakenne ja myös asiakaskohtaiset ruokamieltymykset huomioidaan. Esimerkiksi jos asiakas ei…